UCHWAŁA Nr XIV/97/19
RADY GMINY SUBKOWY
z dnia 17 grudnia 2019 r.
w sprawie uchwalenia budżetu gminy Subkowy na 2020 r.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. d ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019 r. poz. 506, 1309, 1696 i 1815) oraz art. 212 ust. 2 i art. 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j. t. Dz. U. z 2019 r. poz. 869) Rada Gminy Subkowy uchwala, co następuje:
§1. Ustala się dochody budżetu gminy na rok 2020 w kwocie 26.200.647,- zł, w tym:
1) dochody bieżące w kwocie 26.075.307,- zł;
2) dochody majątkowe w kwocie 125.340,- zł,
zgodnie z załącznikiem Nr 1.
§2. 1. Ustala się wydatki budżetu gminy na rok 2020 w kwocie 25.707.229,- zł, w tym:
1) wydatki bieżące w kwocie 24.821.719,- zł;
2) wydatki majątkowe w kwocie 885.510,- zł,
zgodnie z załącznikiem Nr 2.
2. Ustala się wydatki na realizację zadań inwestycyjnych w roku 2020, zgodnie z załącznikiem Nr 3.
§3. 1. Ustala się nadwyżkę budżetu gminy w wysokości 493.418,- zł, którą przeznacza się na spłatę pożyczek i kredytów.
2. Ustala się przychody budżetu z tytułu wolnych środków, o których mowa w art. 217 ust.2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych w kwocie 206.582,- zł, które przeznacza się na spłatę pożyczek i kredytów.
3. Ustala się rozchody budżetu na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 700.000,- zł, zgodnie z załącznikiem Nr 4.
§4. Ustala się limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych na sfinansowanie przejściowego deficytu w kwocie 1.000.000,- zł.
§5. W budżecie gminy tworzy się rezerwy:
1) ogólną w wysokości 30.311,- zł;
2) celową:
a) na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego – 71.020,- zł,
b) na inicjatywę lokalną - 1.000,- zł.
§6. Ustala się dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminom w kwocie 8.192.104,- zł, zgodnie z załącznikami Nr 5 i 6.
§7. 1. Ustala się dochody w kwocie 64.000,- zł z tytułu korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 61.000,- zł na realizację zadań określonych w harmonogramie i preliminarzu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz wydatki w kwocie 3.000,- zł na realizację zadań określonych w harmonogramie i preliminarzu realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Narkomanii.
2. Ustala się dochody z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w kwocie 900.000,- zł oraz wydatki na realizację zadań w tym zakresie w dziale 900, rozdział 90002 w kwocie 982.000,- zł.
3. Ustala się dochody z tytułu korzystania ze środowiska w kwocie 11.000,- zł oraz wydatki na realizację zadań w zakresie ochrony środowiska w kwocie 11.000,- zł.
4. Ustala się odpis na rzecz izb rolniczych w wysokości 24.700,- zł.
§8. Ustala się na wydzielonym rachunku jednostek oświatowych:
1) plan dochodów w wysokości 603.770,-zł;
2) plan wydatków w wysokości 603.770,- zł,
zgodnie z załącznikiem nr 7.
§9. 1. Ustala się dotacje podmiotowe dla gminnych instytucji kultury w kwocie 811.400,- zł, zgodnie z załącznikiem nr 8.
2. Ustala się dotacje celowe na zadania własne gminy realizowane poprzez podmioty nie należące do sfery finansów publicznych w kwocie 125.000,- zł, zgodnie z załącznikiem nr 9.
3. Ustala się dotacje celowe na pomoc finansową dla jednostki samorządu terytorialnego na dofinansowanie bieżących zadań własnych w kwocie 5.000,- zł, zgodnie z załącznikiem nr 10.
§10. Ustala się plan wydatków na przedsięwzięcia realizowane w ramach funduszu sołeckiego w 2020 roku w kwocie 260.344,- zł, zgodnie z załącznikiem nr 11.
§11. Upoważnia się Wójta Gminy do:
1) zaciągania pożyczek i kredytów na finansowanie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu do wysokości 1.000.000,- zł;
2) dokonywania zmian w planie wydatków w ramach działu w zakresie wydatków na wynagrodzenia ze stosunku pracy i wydatków majątkowych;
3) przekazania kierownikom jednostek budżetowych uprawnień do dokonywania przeniesień w planie finansowym wydzielonego rachunku dochodów i wydatków nimi finansowanych;
4) przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy;
5) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach, niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy lub w formie depozytu u Ministra Finansów.
§12. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2020 r. i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Zgodnie z art. 239 ustawy o finansach publicznych Rada Gminy jest zobowiązana uchwalić budżet na dany rok. Przedłożony przez Wójta Gminy projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem był przedmiotem obrad wszystkich Komisji Rady Gminy Subkowy.
Projekt budżetu gminy Subkowy na 2020 rok został opracowany w oparciu o:
- ustawę o finansach publicznych;
- pismo Ministra Finansów w sprawie wstępnej wielkości subwencji dla gmin na 2020 rok oraz kalkulowanej kwoty udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych;
- pismo Wojewody Pomorskiego i Krajowego Biura Wyborczego Delegatura w Gdańsku o wstępnej wysokości dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i na zadania własne realizowane przez gminę;
- własne szacunki w zakresie wpływów z tytułu podatków i opłat lokalnych, majątku gminy oraz pozostałych dochodów;
- przewidywane wykonanie budżetu za 2019 rok;
- wycinkowe materiały planistyczne.
Biorąc powyższe pod uwagę założono:
1) wielkość dotacji, subwencji i udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych oszacowano na podstawie ww. pism,
2) do naliczania podatku rolnego przyjęto średnią cenę żyta wg Komunikatu Prezesa GUS w wysokości 58,46 zł za 1 dt, a do naliczania podatku leśnego - średnią cenę sprzedaży drewna w wysokości 194,24 zł za 1m3,
3) dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych skalkulowano na podstawie stawek uchwalonych przez Radę Gminy na 2020 rok,
4) dochody z majątku gminy - przyjąć wielkość wpływów wynikających z planowanej sprzedaży samochodu strażackiego i działek w Brzuścach – 100.000,- zł,
5) dochody z tytułu opłaty adiacenckiej i renty planistycznej, według szacunków w kwocie 70.000,- zł,
6) dochody za gospodarowanie odpadami komunalnymi szacuje się na 900.000,- zł.
Ogółem dochody budżetu gminy na 2020 rok szacuje się na 26.200.647,- zł, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do projektu uchwały.
Wielkość, kierunki i rodzaje wydatków gminy na 2020 rok determinowane są możliwościami finansowymi gminy.
W 2020 roku do spłaty przypada 700.000,- zł rat kredytów i pożyczek zaciągniętych przez gminę.
Szacuje się, że odsetki przypadające do spłaty w 2020 roku wyniosą około 230.000,- zł.
Kwotę wydatków jaką założono na 2020 rok oparto na dokładnej analizie przewidywanego wykonania wydatków w 2019 r.
Ogółem wydatki w 2020 roku szacuje się na kwotę 25.707.229,- zł.
Szczegółowe szacunki wydatków stanowi załącznik Nr 2 do projektu uchwały.
Na finansowanie inwestycji planuje się przeznaczyć 885.510,- zł, w tym:
Lp | Nazwa inwestycji | Rok rozpoczęcia i zakończenia |
Koszt inwestycji w zł |
Nakłady do poniesienia w 2020 r. w zł |
1. | Budowa kanalizacji sanitarnej w Brzuścach | 2017 - 2023 | 575.000,- | 30.000,- |
2. | Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków | 2020 | 10.500,- | 10.500,- |
3. | Budowa sieci wodociągowej do zabudowy mieszkaniowej w ul. Spółdzielczej w Subkowach | 2020 | 5.000,- | 5.000,- |
4. | Budowa sieci wodociągowej łączącej wodociągi grupowe Wielgłowy i Waćmierz | 2017 - 2021 | 174.345,- | 90.000 |
5. | Budowa sieci wodociągowej w obszarze nowej zabudowy mieszkaniowej w Wielgłowach | 2017 - 2023 | 317.000,- | 50.000,- |
6. | Budowa sieci wodociągowej w ul. Krótkiej w Brzuścach (dz.269/1-269/4, 885/3-885/5) | 2018 - 2021 | 122.500,- | 80.000,- |
7. | Budowa sieci wodociągowej w ul. Nadwiślańskiej w Gorzędzieju | 2020 | 8.000,- | 8.000,- |
8. | Budowa sieci wodociągowej w ul. Sadowej i kanalizacyjnej w ul. Krótkiej w Subkowach | 2018 - 2023 | 342.000,- | 98.500,- |
9. | Wykonanie sieci wodociągowej i budowa zbiornika bezodpływowego przy świetlicy w Wielkiej Słońcy | 2020 | 20.017,- | 20.017,- |
10. | Modernizacja drogi dojazdowej do gruntów rolnych dz. nr 43 obręb Radostowo | 2020 | 60.000,- | 60.000,- |
11. | Budowa chodnika w ul. Sportowej w Subkowach | 2020 | 10.000,- | 10.000,- |
12. | Modernizacja chodnika w Brzuścach | 2020 | 60.000,- | 60.000,- |
13. | Modernizacja ul. Zduńskiej w Waćmierzu | 2017 - 2024 | 700.000,- | 43.448,- |
14. | Modernizacja ulicy Wiślanej i Świerkowej w Małej Słońcy | 2020 | 17.000,- | 17.000,- |
15. | Przebudowa nawierzchni ul. Ks. Szylickiego w Subkowach | 2019 - 2021 | 150.000,- | 50.244,- |
16. | Zakup jumb oraz materiałów do przebudowy ul. Jana Pawła II w Narkowach | 2019 - 2022 | 203.900,- | 55.900,- |
17. | Zakup płyt betonowych oraz kruszywa z przeznaczeniem na ułożenie nawierzchni ulic Wąskiej i Stangenberga w Gorzędzieju | 2020 | 69.000,- | 69.000,- |
18. | Wiślana trasa rowerowa R9 na terenie gminy Subkowy | 2016 - 2020 | 37.900,- | 34.140,- |
19. | Termomodernizacja Ośrodka Zdrowia w Subkowach | 2016 - 2022 | 113.000,- | 15.000,- |
20. | Zakup gruntów | 2020 | 10.000,- | 10.000,- |
21. | Zakup i montaż lamp hybrydowo - solarnych w Subkowach | 2020 | 14.000,- | 14.000,- |
22. | Zakup i montaż lampy solarnej w Wielgłowach | 2020 | 8.000,- | 8.000,- |
23. | Modernizacja terenu placu zabaw oraz zakup zabawek w miejscowości Mały Garc | 2020 | 17.171,- | 17.171,- |
24. | Modernizacja terenu placu zabaw oraz zakup zabawek w miejscowości Rybaki | 2020 | 16.189,- | 16.189,- |
25 | Zakup elementów placu zabaw w Wielgłowach | 2018 - 2020 | 13.401,- | 13.401,- |
Ogółem | 885.510,- |
Jak wynika z przedstawionych materiałów planowane wydatki bieżące i pozostałe wyniosą 24.821.719,- zł:
1) odpis na izby rolnicze 24.700,- zł ,
2) opłaty za zajęcie pasa drogowego – 110.130,- zł,
3) zakupy i remonty związane z infrastrukturą wodociągową i sanitarną – 60.000,- zł,
4) bieżące utrzymanie dróg – 359.300,- zł,
5) opłaty notarialne, wyceny rzeczoznawców i pozostała gospodarka komunalna (ubezpieczenia, remonty, przeglądy techniczne, kominiarskie, opłaty za ustanowienie służebności) – 155.770,- zł,
6) usługi geodezyjne – 10.000,- zł,
7) opracowania zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego – 108.800,- zł,
8) wydatki związane z funkcjonowaniem Rady Gminy – 103.900,- zł,
9) promocja gminy – 16.000- zł,
10) administracja rządowa - 119.160,- zł,
11) urząd gminy (płace, pochodne od płac, zakup mediów, materiałów biurowych, środków czystości, usług pocztowych i telekomunikacyjnych, naprawa urządzeń biurowych i komputerów, zakup komputerów, licencji, oprogramowań, szkolenia, delegacje, odpisy na ZFŚS, pobór podatków i opłat) – 2.353.600,- zł,
12) pozostała działalność (diety sołtysów, ubezpieczenia sołtysów oraz składki związane z przynależnością gminy do związków, stowarzyszeń i organizacji) – 68.600,- zł,
13) wspólna obsługa jednostek gminy – 214.300,- zł,
14) aktualizacja rejestru wyborców - 1.060,- zł,
15) wydatki związane z OSP i OC (zakup paliwa, części, drobnego sprzętu, remonty, ubezpieczenia, zakup energii, ekwiwalenty za udział w akcjach pożarniczych) – 137.900,- zł,
16) w rezerwie ogólnej mieści się:
- rezerwa celowa na zarządzanie kryzysowe 71.020,- zł,
- rezerwa ogólna – 30.311,- zł,
- rezerwa na inicjatywę lokalną - 1.000,- zł,
17) spłata odsetek od kredytu - 230.000,- zł,
18) pokrycie kosztów wychowania przedszkolnego dzieci realizowanego w innych gminach - 100.000,- zł,
19) Zespół Szkół w Subkowach – 6.139.930,- zł, w tym:
- szkoła podstawowa – 4.464.650,- zł,
- przedszkole – 928.000,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci w przedszkolach – 37.000,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych – 253.000,- zł,
- świetlica – 162.200,- zł,
- stołówka szkolna – 187.180,- zł,
- dokształcanie nauczycieli – 27.300,- zł,
- odpis na ZFŚS emerytów nauczycieli – 42.000,- zł,
- utrzymanie boiska Orlik oraz zadania w zakresie kultury fizycznej – 38.600,- zł,
20) Zespół Kształcenia Podstawowego i Przedszkolnego w Małej Słońcy – 2.045.260,- zł, w tym:
- szkoła podstawowa 1.677.800,- zł,
- przedszkole – 255.130,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci w przedszkolach – 18.000,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci w szkołach podstawowych – 70.000,- zł,
- dokształcanie nauczycieli – 8.330,- zł,
- odpis na ZFŚS emerytów nauczycieli – 16.000,- zł,
21) dowożenie dzieci do szkół – 652.608,- zł,
22) na badania w celu wykrycia raka piersi u kobiet i raka prostaty u mężczyzn- 5.000,- zł oraz pomoc finansowa dla Starostwa Powiatowego w Tczewie na szczepienie dziewczynek przeciw brodawczakowi ludzkiemu, zwalczanie otyłości i profilaktykę raka płuc – 5.000,- zł,
23) prace społecznie użyteczne – 11.000,- zł,
24) na pomoc społeczną – 9.278.070,- zł, w tym:
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Narkowach – 609.870,- zł,
- świadczenia rodzinne - 2.611.500,- zł,
- świadczenia wychowawcze – 4.607.000,- zł,
- składki na ubezpieczenia zdrowotne – 59.000,- zł,
- zasiłki okresowe i celowe -191.230,- zł,
- zasiłki stałe – 254.570,- zł,
- dodatki mieszkaniowe - 15.500,- zł,
- na utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – 332.200,- zł,
- dożywianie dzieci – 132.600,- zł,
- opłaty za umieszczenie dzieci w placówkach opiekuńczo- wychowawczych - 1.000,- zł,
- opłaty za umieszczenie dorosłych w domu pomocy społecznej - 35.000,-zł,
- opłaty za umieszczenie dzieci w rodzinach zastępczych – 27.000,- zł,
- przeciwdziałanie przemocy w rodzinie - 7.000,- zł,
- wspieranie rodziny – 21.600,- zł,
- program „Dobry Start” - 269.700,- zł;
- usługi opiekuńcze – 39.300,- zł,
- przeciwdziałanie narkomanii - 3.000,- zł,
- przeciwdziałanie alkoholizmowi, zgodnie z harmonogramem wydatków przyjętym przez radę gminy - 61.000,- zł,
25) stypendia dla uczniów – 8.000,- zł,
26) stypendia socjalne dla uczniów – 20.000,- zł (dopłata 20% do dotacji z budżetu państwa),
27) gospodarka odpadami komunalnymi – 982.000,- zł,
28) oświetlenie ulic i placów – 287.000,- zł,
29) utrzymanie zieleni w gminie – 47.200,- zł, na konkurs " Piękna Wieś "- 2.500,- zł,
30) oczyszczanie wsi – 7.500,- zł,
31) opłaty za korzystanie ze środowiska - 11.000,- zł,
32) realizację programu opieki nad zwierzętami oraz zapobieganie bezdomności zwierząt - 7.000,- zł,
33) realizację programu usuwania azbestu- 45.000,-,
34) dla instytucji kultury zaplanowano dotację w kwocie – 811.400,- zł, w tym dla:
- Domu Kultury 590.000,-zł,
- Gminnej Biblioteki Publicznej 221.400,- zł,
35) pozostałe zadania w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – 14.000,- zł;
36) utrzymanie boisk, placów zabaw oraz imprezy sportowo - rekreacyjne organizowane przez gminę – 41.700,- zł,
37) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, turystki, krajoznawstwa, wypoczynku dzieci i młodzieży i promocja wolontariatu w gminie Subkowy oraz ochrona zwierząt, realizowanych przez podmioty nienależące do sektora finansów publicznych - 125.000,- zł.
Ze względu na niskie dochody w budżecie gminy na 2020 rok nie zaplanowano wielu przedsięwzięć, w związku z czym należy zabiegać o uzyskanie ponadplanowych dochodów z przeznaczeniem na kolejne zadania.
Zadania zaplanowane w budżecie gminy na 2020 rok są zgodne ze strategią rozwoju gminy.