UCHWAŁA Nr XXIII/143/16
RADY GMINY SUBKOWY
z dnia 20 grudnia 2016 r.
w sprawie uchwalenia budżetu gminy Subkowy na 2017 r.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. d, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz.446 i 1579) oraz art. 212 i art. 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz.1870 i 1984) - po zasięgnięciu opinii komisji stałych Rada Gminy Subkowy- uchwala, co następuje :
§1. Ustala się dochody budżetu gminy na rok 2017 w kwocie 22.156.739,-zł, w tym:
1) dochody bieżące w kwocie 21.936.739,- zł;
2) dochody majątkowe w kwocie 220.000,- zł
- zgodnie z załącznikiem Nr 1.
§2. 1. Ustala się wydatki budżetu gminy na rok 2017 w kwocie 21.642.756,- zł, w tym:
1) wydatki bieżące w kwocie 20.661.018,- zł;
2) wydatki majątkowe w kwocie 981.738,- zł
- zgodnie z załącznikiem Nr 2.
2. Ustala się wydatki na realizację zadań inwestycyjnych w roku 2017 - zgodnie z załącznikiem Nr 3.
§3. 1. się nadwyżkę budżetu gminy w wysokości 513.983,- zł, którą przeznacza się na spłatę rat kredytów.
2. Ustala się rozchody budżetu w kwocie 513.983,- zł, które przeznacza się na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów
- zgodnie z załącznikiem Nr 4.
§4. Ustala się limity zobowiązań z tytułu kredytów zaciąganych na przejściowego deficytu budżetu do wysokości 500.000,-zł.
§5. W budżecie gminy tworzy się rezerwy:
1) ogólną w wysokości – 21.482,- zł,
2) celową :
a) na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego – 57.972,- zł,
b) na inicjatywę lokalną - 3.000,- zł.
§6. Ustala się dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminom w kwocie 6.632.090,- zł
- zgodnie z załącznikami Nr 5 i 6.
§7. 1. Ustala się dochody w kwocie 61.000,- zł z tytułu korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 60.000,- zł na realizację zadań określonych w harmonogramie i preliminarzu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz wydatki w kwocie 1.000,- zł na realizację zadań określonych w harmonogramie i preliminarzu realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Narkomanii.
2. Ustala się dochody z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w kwocie 750.000,- zł oraz wydatki na realizację zadań w tym zakresie w dziale 900, rozdział 90002 w kwocie790.000,- zł.
3. Ustala się dochody z tytułu korzystania ze środowiska w kwocie 15.000,- zł oraz wydatki na realizację zadań w zakresie ochrony środowiska w kwocie 15.000,- zł.
4. Ustala się odpis na rzecz izb rolniczych w wysokości 24.000,- zł.
§8. Ustala się na wydzielonym rachunku jednostek oświatowych:
1) plan dochodów w wysokości - 373.000,-zł;
2) plan wydatków w wysokości - 373.000,- zł
- zgodnie z załącznikiem nr 7.
§9. 1. Ustala się dotacje podmiotowe dla gminnych instytucji kultury w kwocie 581.000,- zł
- zgodnie z załącznikiem nr 8.
2. Ustala się dotacje celowe na zadania własne gminy realizowane poprzez podmioty nie należące do sfery finansów publicznych w kwocie 105.000,- zł
- zgodnie z załącznikiem nr 9.
3. Ustala się dotacje celowe na pomoc finansową dla jednostki samorządu terytorialnego na dofinansowanie bieżących zadań własnych w kwocie 12.500,- zł
- zgodnie z załącznikiem nr 10.
§10. Ustala się plan wydatków na przedsięwzięcia realizowane w ramach funduszu sołeckiego w 2017 roku w kwocie 196.533,- zł
- zgodnie z załącznikiem nr 11.
§11. Upoważnia się Wójta Gminy do:
1) zaciągania kredytu na przejściowego deficytu budżetu do wysokości 500.000,-zł;
2) dokonywania zmian w planie wydatków w ramach działu w zakresie wydatków na wynagrodzenia ze stosunku pracy i wydatków majątkowych;
3) przekazania kierownikom jednostek budżetowych uprawnień do dokonywania przeniesień w planie finansowym wydzielonego rachunku dochodów i wydatków nimi finansowanych;
4) przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy;
5) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy lub w formie depozytu u Ministra Finansów.
§12. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym wójt gminy jest zobowiązany do przedłożenia radzie gminy projektu budżetu.
Projekt budżetu gminy Subkowy na 2017 rok został opracowany w oparciu o :
- ustawę o finansach publicznych;
- pismo Ministra Finansów w sprawie wstępnej wielkości subwencji dla gmin na 2017 rok oraz kalkulowanej kwoty udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych;
- pismo Wojewody Pomorskiego i Krajowego Biura Wyborczego Delegatura w Gdańsku o wstępnej wysokości dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i na zadania własne realizowane przez gminę;
- własne szacunki w zakresie wpływów z tytułu podatków i opłat lokalnych, majątku gminy oraz pozostałych dochodów;
- przewidywane wykonanie budżetu za 2016 rok;
- wycinkowe materiały planistyczne.
Biorąc powyższe pod uwagę założono:
1) wielkość dotacji, subwencji i udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych oszacowano na podstawie w/w pism,
2) do naliczania podatku rolnego przyjęto średnią cenę żyta wg Komunikatu Prezesa GUS wysokości 52,44 zł za 1 dt, a do naliczania podatku leśnego - średnią cenę sprzedaży drewna w wysokości 191,01 zł za 1m3 ,
3) dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych pozostawiono na poziomie 2016 roku,
4) dochody z majątku gminy - przyjąć wielkość wpływów wynikających z :
- dzierżawy, najmu oraz wieczystego użytkowania gruntów według stawek i umów – 75.100,- zł,
- sprzedaży działek w Wielgłowach, Brzuścach i zamiany działek w Waćmierzu– 220.000,- zł,
5) dochody z tytułu opłaty adiacenckiej i renty planistycznej, według szacunków w kwocie 38.000,- zł,
6) dochody za gospodarowanie odpadami komunalnymi szacuje się na 750.000,- zł.
Ogółem dochody budżetu gminy na 2017 rok szacuje się na 22.156.739,- zł, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do projektu uchwały.
Wielkość, kierunki i rodzaje wydatków gminy na 2017 rok determinowane są możliwościami finansowymi gminy.
Wydatki w 2017 roku szacuje się na kwotę 21.642.756,- zł.
Kwoty szacunkowych wydatków określa załącznik Nr 2 do projektu uchwały.
Zaplanowano nadwyżkę w wysokości 513.983,- zł, którą planuje się przeznaczyć na częściową spłatę zaciągniętych kredytów.
W budżecie gminy na 2017 rok nie zaplanowano zaciągania nowych kredytów i pożyczek.
W 2017 roku do spłaty przypada 513.983,- zł rat i 200.000,- zł odsetek od kredytów zaciągniętych przez gminę w latach poprzednich.
Kwotę wydatków jaką założono na 2017 rok oparto na dokładnej analizie przewidywanego wykonania wydatków w 2016 r.
W 2017 roku w wydatkach nie zaplanowano wzrostu cen towarów i usług o wskaźnik inflacji.
Na finansowanie inwestycji planuje się przeznaczyć 974.238,- zł, w tym:
Lp | Nazwa inwestycji | Rok rozpoczęcia i zakończenia |
Koszt inwestycji w zł |
Nakłady do poniesienia w 2017 r. w zł |
1. | Budowa kanalizacji sanitarnej w części ul. Leśnej w Radostowie | 2014-2017 | 140.200,- | 140.000,- |
2. | Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków | 2012-2019 | 1.020.000,- | 5.000,- |
3. | Budowa sieci kanalizacji sanitarnej do budynku mieszkalnego położonego w Subkowach na działce 434/11 | 2017 | 18.300,- | 18.300,- |
4. | Budowa sieci kanalizacji sanitarnej do budynku mieszkalnego w Subkowach na działce 445 | 2017 | 10.100,- | 10.100,- |
5. | Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w działkach położonych w Subkowach nr 198/9, 198/69, 198/70 wraz z przykanalikami do nieruchomości sąsiadujących z w/w działkami | 2016- 2017 | 43.500,- | 34.500,- |
6. | Budowa sieci wodociągowej z przyłączami do nieruchomości w Subkowach w działkach nr 111/4 i 111/5 | 2014-2017 | 64.900,- | 60.000,- |
7. | Budowa sieci wodociągowej łączącej wodociąg grupowy w Waćmierzu z wodociągiem grupowym w Wielgłowach | 2017-2019 | 170.000,- | 10.000,- |
8. | Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w obszarze działek położonych w Subkowach oznaczonych geodezyjnie nr 171/3-171/8 | 2016-2017 | 24.900,- | 21.500,- |
9. | Rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej do działek 502/50 – 502/53 położonych w Subkowach w ul. Wodnej | 2016-2017 | 29.700,- | 27.600,- |
10. | Rozbudowa sieci wodociągowej do działek o numerze 502/50, 502/51, 502/52, 502/53 | 2016-2017 | 25.300,- | 23.200,- |
11. | Rozbudowa sieci wodociągowej w Waćmierzu w ul. Polnej w kierunku Płaczewa | 2015-2018 | 124.500,- | 18.000,- |
12. | Przebudowa pobocza oraz budowa zjazdów z drogi wojewódzkiej nr 230 w Wielgłowach | 2017 | 30.000,- | 30.000,- |
13. | Budowa dróg w Osiedlu Witosa w Subkowach | 2016-2022 | 1.137.500,- | 30.000,- |
14. | Modernizacja ul. Hundsdorfa w Gorzędzieju | 2016-2018 | 200.000,- | 104.490,- |
15. | Modernizacja ul. Zduńskiej w Waćmierzu | 2017 | 31.202,- | 31.202,- |
16. | Przebudowa ul. Sikorskiego w Subkowach wraz z chodnikiem i oświetleniem ulicznym | 2016-2018 | 142.750,- | 96.384,- |
17. | Remont nawierzchni drogi gminnej od Józefowa w kierunku Brzuśc | 2017 | 40.000,- | 40.000,- |
18. | Ułożenie chodnika przy ul. Głównej w Wielkiej Słońcy | 2017 | 31.002,- | 31.002,- |
19. | Ułożenie dywanika asfaltowego na ul. Gen. Dąbrowskiego w Narkowach | 2017-2024 | 150.000,- | 61.624,- |
20. | Budowa przejścia dla pieszych przez magistralę kolejową w m. Subkowy (w ul. Sportowej) | 2014-2017 | 60.000,- | 40.000,- |
21. | Termomodernizacja budynku NZOZ „Hipokrates” w Subkowach | 2016-2019 | 120.000,- | 20.000,- |
22. | Wykup gruntów | 2017 | 5.000,- | 5.000,- |
23. | Modernizacja PSZOK w Subkowach | 2017 | 20.000,- | 20.000,- |
24. | Modernizacja drogi wewnętrznej między gimnazjum a salą gimnastyczną przy Zespole Szkół w Subkowach | 2017 | 5.000,- | 5.000,- |
25. | Modernizacja łazienek w sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Subkowach | 2017 | 25.000,- | 25.000,- |
26. | Naprawa stropu kotłowni sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Subkowach | 2017 | 15.000,- | 15.000,- |
27. | Rozbudowa i modernizacja Szkoły Podstawowej w Subkowach | 2017-2021 | 6.000.000,- | 20.000,- |
28. | Budowa zaplecza infrastrukturalnego dla boiska sportowego w Radostowie, gmina Subkowy | 2015-2018 | 275.400,- | 10.000,- |
29. | Zakup i montaż elementów siłowni w Brzuścach | 2017 | 16.243,- | 16.243,- |
30. | Zakup i montaż elementów siłowni w Radostowie | 2017 | 5.093,- | 5.093,- |
31. | Dotacja na zakup wyposażenia do szpitala powiatowego w Tczewie | 2017 | 7.500,- | 7.500,- |
Ogółem | 981.738,- |
Jak wynika z przedstawionych materiałów planowane wydatki bieżące i pozostałe wyniosą 20.661.018,- zł :
1) odpis na izby rolnicze 24.000,- zł ,
2) opłaty za zajęcie pasa drogowego – 100.000,- zł,
3) zakup hydrantów i zasów – 6.000,- zł,
4) bieżące utrzymanie dróg – 109.298,- zł,
5) opłaty notarialne, wyceny rzeczoznawców i pozostała gospodarka komunalna (ubezpieczenia, remonty, przeglądy techniczne, kominiarskie, opłaty za ustanowienie służebności) – 116.800,- zł,
6) usługi geodezyjne – 10.000,- zł,
7) opracowania zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego – 122.500,- zł,
8) wydatki związane z funkcjonowaniem Rady Gminy - 95.000,- zł,
9) promocja gminy – 27.700- zł,
10) administracja rządowa - 95.000,- zł,
11) urząd gminy (płace, pochodne od płac, zakup mediów, materiałów biurowych, środków czystości, usług pocztowych i telekomunikacyjnych, naprawa urządzeń biurowych i komputerów, zakup komputerów, licencji, oprogramowań, szkolenia, delegacje, odpisy na ZFŚS, pobór podatków i opłat) – 2.330.990,- zł,
12) pozostała działalność (diety sołtysów, ubezpieczenia sołtysów oraz składki związane z przynależnością gminy do związków, stowarzyszeń i organizacji) - 60.400,- zł,
13) aktualizacja rejestru wyborców - 1.050,- zł,
14) wydatki związane z OSP i OC (zakup paliwa, części, drobnego sprzętu, remonty, ubezpieczenia, zakup energii, ekwiwalenty za udział w akcjach pożarniczych) - 112.000,- zł,
15) w rezerwie ogólnej mieści się:
- rezerwa celowa na zarządzanie kryzysowe 57.972,- zł,
- rezerwa ogólna – 21.482,- zł,
- rezerwa na inicjatywę lokalną - 3.000,- zł,
16) spłata odsetek od kredytu - 200.000,- zł,
17) pokrycie kosztów wychowania przedszkolnego dzieci realizowanego w innych gminach - 115.000,- zł,
18) Zespół Szkół w Subkowach – 5.503.000,- zł, w tym:
- szkoła podstawowa – 2.217.250,- zł,
- przedszkole – 387.900,- zł,
- gimnazjum – 2.145.410,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci w przedszkolach – 85.000,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych i gimnazjach – 276.700,- zł,
- świetlica – 142.000,- zł,
- stołówka szkolna – 147.000,- zł,
- dokształcanie nauczycieli – 29.740,- zł,
- odpis na ZFŚS emerytów nauczycieli - 35.000,- zł,
- nauka pływania - 8.000 zł,
- utrzymanie boiska Orlik - 29.000,- zł,
19) Zespół Kształcenia Podstawowego i Przedszkolnego w Małej Słońcy – 1.485.000,- zł, w tym:
- szkoła podstawowa 1.162.280,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci w szkołach podstawowych – 116.370,- zł,
- przedszkole – 183.500 zł,
- dokształcanie nauczycieli – 7.200,- zł,
- odpis na ZFŚS emerytów nauczycieli – 15.650,- zł,
20) dowożenie dzieci do szkół – 557.000,- zł,
21) wynagrodzenia ekspertów biorących udział w komisjach egzaminacyjnych – 480,- zł,
22) na badania w celu wykrycia raka piersi u kobiet i raka prostaty u mężczyzn- 5.000,- zł oraz pomoc finansowa dla Starostwa Powiatowego w Tczewie na szczepienie dziewczynek przeciw brodawczakowi ludzkiemu – 5.000,- zł,
23) prace społecznie użyteczne – 11.000,- zł,
24) na pomoc społeczną – 7.582.000 zł, w tym:
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Narkowach – 355.040,- zł,
- świadczenia rodzinne - 2.505.000,- zł,
- świadczenia wychowawcze – 3.705.000,- zł,
- składki na ubezpieczenia zdrowotne – 48.930,- zł,
- zasiłki okresowe i celowe -115.500,- zł,
- zasiłki stałe – 160.500,- zł,
- dodatki mieszkaniowe - 18.000,- zł,
- na utrzymanie Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej – 314.630,- zł,
- dożywianie dzieci – 125.000,- zł,
- opłaty za umieszczenie dzieci w placówkach opiekuńczo- wychowawczych - 1.000,- zł,
- opłaty za umieszczenie dorosłych w Dom Pomocy Społecznej - 110.000,-zł,
- opłaty za umieszczenie dzieci w rodzinach zastępczych – 18.000,- zł,
- przeciwdziałanie przemocy w rodzinie - 10.000,- zł,
- wspieranie rodziny - 34.000,- zł,
- usługi opiekuńcze – 400,- zł,
- przeciwdziałanie narkomanii - 1.000,- zł,
- przeciwdziałanie alkoholizmowi, zgodnie z harmonogramem wydatków przyjętym przez radę gminy - 60.000,- zł,
25) stypendia dla uczniów – 8.000,- zł,
26) stypendia socjalne dla uczniów – 28.000,- zł (dopłata 20% do dotacji z budżetu państwa),
27) gospodarka odpadami komunalnymi – 790.000,- zł,
28) oświetlenie ulic i placów – 245.000,- zł,
29) utrzymanie zieleni w gminie - 25.200,- zł, na konkurs " Piękna Wieś "- 1.800,- zł, zakup kosiarki spalinowej z funduszu sołeckiego sołectwa Brzuśce – 1.500,- zł,
30) oczyszczanie wsi – 7.500,- zł,
31) opłaty za korzystanie ze środowiska - 15.000,- zł,
32) realizację programu opieki nad zwierzętami oraz zapobieganie bezdomności zwierząt - 27.000,- zł,
33) dla instytucji kultury zaplanowano dotację w kwocie - 581.000,- zł, w tym dla:
- Domu Kultury 406.000,-zł,
- Gminnej Biblioteki Publicznej 175.000,- zł,
34) wydatki bieżące na świetlice wiejskie – 16.346,- zł, w tym:
- zakup rynien do budynku świetlicy wiejskiej w Brzuścach – 3.500,- zł,
- zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej w Małym Garcu – 12.846,- zł,
35) utrzymanie boisk, placów zabaw oraz imprezy sportowo - rekreacyjne organizowane przez gminę – 53.000,- zł,
36) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, turystki, krajoznawstwa, wypoczynku dzieci i młodzieży, promocja wolontariatu w gminie Subkowy oraz utrzymanie urządzeń melioracyjnych realizowanych przez podmioty nienależące do sektora finansów publicznych - 105.000,- zł.
Ze względu na niskie dochody nie zaplanowano w budżecie gminy na 2017 rok wielu przedsięwzięć, w związku z czym należy zabiegać o uzyskanie ponadplanowych dochodów z przeznaczeniem na kolejne zadania.
Zadania zaplanowane w budżecie gminy na 2017 rok są zgodne ze strategią rozwoju gminy.