UCHWAŁA Nr II/15/18
RADY GMINY SUBKOWY
z dnia 20 grudnia 2018 r.
w sprawie uchwalenia budżetu gminy Subkowy na 2019 r.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. d ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2018 r. poz. 994, 1000, 1349 i 1432) oraz art. 212 ust.2 i art. 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z 2018 r. 62, 1000, 1366, 1693 i 1669) - po zasięgnięciu opinii komisji stałych - Rada Gminy Subkowy uchwala, co następuje :
§1. Ustala się dochody budżetu gminy na rok 2019 w kwocie 24.030.165,-zł, w tym:
1) dochody bieżące w kwocie 23.428.147,- zł;
2) dochody majątkowe w kwocie 602.018,- zł,
zgodnie z załącznikiem nr 1.
§2. 1. Ustala się wydatki budżetu gminy na rok 2019 w kwocie 24.483.147,- zł, w tym:
1) wydatki bieżące w kwocie 22.689.121,- zł;
2) wydatki majątkowe w kwocie 1.794.026,- zł,
zgodnie z załącznikiem nr 2.
2. Ustala się wydatki na realizację zadań inwestycyjnych w roku 2019, zgodnie z załącznikiem nr 3.
§3. 1. Ustala się deficyt budżetu gminy w wysokości 452.982,- zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciągniętych kredytów krajowych w kwocie 452.982,-zł.
2. Ustala się przychody budżetu z kredytów krajowych w kwocie 1.425.000,- zł.
3. Ustala się rozchody budżetu na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 972.018,- zł, zgodnie z załącznikiem nr 4.
§4. Ustala się limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych na:
1) sfinansowanie przejściowego deficytu w kwocie 1.000.000,- zł;
2) sfinansowanie planowanego deficytu budżetu w kwocie 452.982 ,- zł;
3) spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek do wysokości 972.018,-zł.
§5. W budżecie gminy tworzy się rezerwy:
1) ogólną w wysokości 33.151,- zł;
2) celową:
a) na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego – 63.849,- zł,
b) na inicjatywę lokalną - 3.000,- zł.
§6. Ustala się dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminom w kwocie 7.389.490,- zł, zgodnie z załącznikami nr 5 i 6.
§7. 1. Ustala się dochody w kwocie 61.000,- zł z tytułu korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 58.000,- zł na realizację zadań określonych preliminarzu realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz wydatki w kwocie 3.000,- zł na realizację zadań określonych w harmonogramie i preliminarzu realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.
2. Ustala się dochody z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w kwocie 820.000,- zł oraz wydatki na realizację zadań w tym zakresie w dziale 900, rozdział 90002 w kwocie 861.000,- zł.
3. Ustala się dochody z tytułu korzystania ze środowiska w kwocie 11.000,- zł oraz wydatki na realizację zadań w zakresie ochrony środowiska w kwocie 17.000,- zł.
4. Ustala się odpis na rzecz izb rolniczych w wysokości 24.000,- zł.
§8. Ustala się na wydzielonym rachunku jednostek oświatowych:
1) plan dochodów w wysokości 487.900,-zł;
2) plan wydatków w wysokości 487.900,- zł,
zgodnie z załącznikiem nr 7.
§9. 1. Ustala się dotacje podmiotowe dla gminnych instytucji kultury w kwocie 687.600,- zł, zgodnie z załącznikiem nr 8.
2. Ustala się dotacje celowe na zadania własne gminy realizowane poprzez podmioty nie należące do sfery finansów publicznych w kwocie 120.000,- zł, zgodnie z załącznikiem nr 9.
3. Ustala się dotacje celowe na pomoc finansową dla jednostki samorządu terytorialnego na dofinansowanie bieżących zadań własnych w kwocie 5.000,- zł, zgodnie z załącznikiem nr 10.
§10. Ustala się plan wydatków na przedsięwzięcia realizowane w ramach funduszu sołeckiego w 2019 roku w kwocie 275.926,- zł, zgodnie z załącznikiem nr 11.
§11. Upoważnia się Wójta Gminy do:
1) zaciągania pożyczek i kredytów na:
a) finansowanie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu do wysokości 1.000.000,- zł,
b) sfinansowanie planowanego deficytu budżetu w kwocie 452.982,- zł,
c) spłaty wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek do wysokości 972.018,-.zł;
2) dokonywania zmian w planie wydatków w ramach działu w zakresie wydatków na wynagrodzenia ze stosunku pracy i wydatków majątkowych;
3) przekazania kierownikom jednostek budżetowych uprawnień do dokonywania przeniesień w planie finansowym wydzielonego rachunku dochodów i wydatków nimi finansowanych;
4) przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy;
5) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy lub w formie depozytu u Ministra Finansów.
§12. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r. i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym wójt gminy jest zobowiązany do przedłożenia radzie gminy projektu budżetu.
Projekt budżetu gminy Subkowy na 2019 rok został opracowany w oparciu o:
- ustawę o finansach publicznych;
- pismo Ministra Finansów w sprawie wstępnej wielkości subwencji dla gmin na 2019 rok oraz kalkulowanej kwoty udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych;
- pismo Wojewody Pomorskiego i Krajowego Biura Wyborczego Delegatura w Gdańsku o wstępnej wysokości dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i na zadania własne realizowane przez gminę;
- własne szacunki w zakresie wpływów z tytułu podatków i opłat lokalnych, majątku gminy oraz pozostałych dochodów;
- przewidywane wykonanie budżetu za 2018 rok;
- wycinkowe materiały planistyczne.
Biorąc powyższe pod uwagę założono:
1) wielkość dotacji, subwencji i udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych oszacowano na podstawie ww. pism,
2) do naliczania podatku rolnego przyjęto średnią cenę żyta wg Komunikatu Prezesa GUS w wysokości 54,36 zł za 1 dt, a do naliczania podatku leśnego - średnią cenę sprzedaży drewna w wysokości 191,98 zł za 1m3,
3) dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych skalkulowano na podstawie stawek uchwalonych przez Radę Gminy na 2019 rok,
4) dochody z majątku gminy - przyjąć wielkość wpływów wynikających z :
- dzierżawy, najmu oraz wieczystego użytkowania gruntów według stawek i umów – 69.000,- zł,
- sprzedaży działek w Wielgłowach i Brzuścach – 330.000,- zł,
5) dochody z tytułu opłaty adiacenckiej i renty planistycznej, według szacunków w kwocie 20.000,- zł,
6) dochody za gospodarowanie odpadami komunalnymi szacuje się na 820.000,- zł.
Ogółem dochody budżetu gminy na 2019 rok szacuje się na 24.030.165,- zł, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do projektu uchwały.
Wielkość, kierunki i rodzaje wydatków gminy na 2019 rok determinowane są możliwościami finansowymi gminy.
W 2019 roku do spłaty przypada 972.018,- zł rat kredytów zaciągniętych przez gminę.
Szacuje się, że odsetki przypadające do spłaty w 2019 roku wyniosą około 220.000,- zł.
Kwotę wydatków jaką założono na 2019 rok oparto na dokładnej analizie przewidywanego wykonania wydatków w 2018 r.
W 2019 roku zaplanowano wzrost płac dla nauczycieli o 5 % , dla pozostałych pracowników o 1,3 % , a w pozostałych wydatkach nie zaplanowano wzrostu cen towarów i usług o wskaźnik inflacji.
Ogółem wydatki w 2019 roku szacuje się na kwotę 24.483.147,- zł.
Szczegółowe szacunki wydatków stanowi załącznik Nr 2 do projektu uchwały.
Dla zrównoważenia budżetu planuje się zaciągnąć pożyczkę w kwocie 1.425.000,- zł.
Na finansowanie inwestycji planuje się przeznaczyć 1.794.026- zł, w tym:
Lp | Nazwa inwestycji | Rok rozpoczęcia i zakończenia |
Koszt inwestycji w zł |
Nakłady do poniesienia w 2019 r. w zł |
1. | Budowa kanalizacji sanitarnej łączącej wieś Mały Garc ze zbiorczą siecią w Subkowach | 2013-2019 | 561.200,- | 541.000,- |
2. | Odpłatne przejęcie sieci wodociągowej w Subkowach | 2019 | 13.100,- | 13.100,- |
3. | Odpłatne przejęcie sieci wodociągowej w Wielgłowach | 2019 | 46.900,- | 46.900,- |
4. | Budowa dróg w Osiedlu Witosa w Subkowach | 2016-2022 | 1.137.500 | 40.200,- |
5. | Modernizacja ul. Hundsdorfa w Gorzędzieju | 2016-2019 | 480.615,- | 140.000,- |
6. | Modernizacja ul. Zduńskiej w Waćmierzu | 2017-2024 | 700.000,- | 44.600,- |
7. | Opracowanie projektu przebudowy ul. Ks. Szylickiego w Subkowach | 2019 | 8.000,- | 8.000,- |
8. | Przebudowa nawierzchni ulicy Polnej w Brzuścach | 2019 | 61.400,- | 61.400,- |
9. | Przebudowa ul. Jana Pawła II w Narkowach | 2019-2021 | 420.000 | 58.400,- |
10. | Przebudowa ul. Sikorskiego w Subkowach wraz z chodnikiem i oświetleniem ulicznym | 2016-2019 | 509.914,- | 251.100,- |
11. | Remont drogi gminnej nr 216016 w części ul. Spacerowej w Subkowach | 2018-2019 | 86.000,- | 80.000,- |
12. | Ułożenie dywanika asfaltowego na ul. Gen. Dąbrowskiego w Narkowach | 2017-2019 | 264.600 | 148.800,- |
13. | Wykonanie projektu i budowa odcinka drogi dojazdowej ul. Tczewskiej od nr 19 do nr 21 w Gorzedzieju | 2019 | 24.050,- | 24.050,- |
14. | Zagospodarowanie centrum wsi Mały Garc | 2019 | 11.236,- | 11.236,- |
15. | Termomodernizacja Ośrodka Zdrowia w Subkowach | 2016-2021 | 113.000,- | 10.000,- |
16. | Rozbudowa i modernizacja Szkoły Podstawowej w Subkowach | 2017-2026 | 5.630.000,- | 150.000,- |
17. | Zakup kosiarki samobieżnej | 2019 | 20.000,- | 20.000,- |
18. | Instalacja oprawy solarnej w miejscowości Rybaki | 2019 | 48.800,- | 48.800,- |
19. | Zakup i montaż lampy hybrydowo-solarnej w Wielgłowach | 2019 | 15.200,- | 15.200,- |
20. | Zakup elementów placu zabaw w Wielgłowach | 2019 | 7.000,- | 7.000,- |
21. | Zakup i montaż trybuny sportowej w Radostowie | 2019 | 22.500,- | 22.500,- |
22. | Zakup i montaż zabawek i elementów siłowni na plac zabaw w Wielkiej Słońcy | 2019 | 21.440,- | 21.440,- |
23. | Zakup urządzenia edukacyjno - zabawowego na plac zabaw w Subkowach | 2019 | 24.000,- | 24.000,- |
24. | Zakup zabawek i opracowanie projektu zagospodarowania placu zabaw w Radostowie | 2019 | 6.300,- | 6.300,- |
Ogółem | 1.794.026,- |
Jak wynika z przedstawionych materiałów planowane wydatki bieżące i pozostałe wyniosą 22.689.121,- zł:
1) odpis na izby rolnicze 24.000,- zł ,
2) opłaty za zajęcie pasa drogowego – 110.130,- zł,
3) zakup pompy i remonty – 7.000,- zł,
4) bieżące utrzymanie dróg – 159.000,- zł,
5) opłaty notarialne, wyceny rzeczoznawców i pozostała gospodarka komunalna (ubezpieczenia, remonty, przeglądy techniczne, kominiarskie, opłaty za ustanowienie służebności) – 116.100,- zł,
6) usługi geodezyjne – 13.000,- zł,
7) opracowania zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego – 57.000,- zł,
8) wydatki związane z funkcjonowaniem Rady Gminy – 101.800,- zł,
9) promocja gminy – 27.100- zł,
10) administracja rządowa - 109.950,- zł,
11) urząd gminy (płace, pochodne od płac, zakup mediów, materiałów biurowych, środków czystości, usług pocztowych i telekomunikacyjnych, naprawa urządzeń biurowych i komputerów, zakup komputerów, licencji, oprogramowań, szkolenia, delegacje, odpisy na ZFŚS, pobór podatków i opłat) – 2.112.020,- zł,
12) pozostała działalność (diety sołtysów, ubezpieczenia sołtysów oraz składki związane z przynależnością gminy do związków, stowarzyszeń i organizacji) - 68.500,- zł,
13) wspólna obsługa jednostek gminy – 215.800,- zł,
14) aktualizacja rejestru wyborców - 1.050,- zł,
15) wydatki związane z OSP i OC (zakup paliwa, części, drobnego sprzętu, remonty, ubezpieczenia, zakup energii, ekwiwalenty za udział w akcjach pożarniczych) – 111.900,- zł,
16) w rezerwie ogólnej mieści się:
- rezerwa celowa na zarządzanie kryzysowe 63.849,- zł,
- rezerwa ogólna – 33.151,- zł,
- rezerwa na inicjatywę lokalną - 3.000,- zł,
17) spłata odsetek od kredytu - 220.000,- zł,
18) pokrycie kosztów wychowania przedszkolnego dzieci realizowanego w innych gminach - 100.000,- zł,
19) Zespół Szkół w Subkowach – 5.886.146,- zł, w tym:
- szkoła podstawowa – 3.891.400,- zł,
- przedszkole – 624.204,- zł,
- gimnazjum – 546.294,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci w przedszkolach – 115.360,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych – 234.670,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci i młodzieży w gimnazjach – 75.890,- zł,
- świetlica – 145.336,- zł,
- stołówka szkolna – 154.432,- zł,
- dokształcanie nauczycieli – 27.000,- zł,
- odpis na ZFŚS emerytów nauczycieli – 32.360,- zł,
- nauka pływania - 8.000 zł,
- utrzymanie boiska Orlik – 31.200,- zł,
20) Zespół Kształcenia Podstawowego i Przedszkolnego w Małej Słońcy – 1.848.730,- zł, w tym:
- szkoła podstawowa 1.417.990,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci w szkołach podstawowych – 212.050,- zł,
- przedszkole – 195.890,- zł,
- dokształcanie nauczycieli – 7.800,- zł,
- odpis na ZFŚS emerytów nauczycieli – 15.000,- zł,
21) dowożenie dzieci do szkół – 638.800,- zł,
22) na badania w celu wykrycia raka piersi u kobiet i raka prostaty u mężczyzn- 5.000,- zł oraz pomoc finansowa dla Starostwa Powiatowego w Tczewie na szczepienie dziewczynek przeciw brodawczakowi ludzkiemu, zwalczanie otyłości i profilaktykę raka płuc – 5.000,- zł,
23) prace społecznie użyteczne – 11.000,- zł,
24) na pomoc społeczną – 8.434.910,- zł, w tym:
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Narkowach – 609.870,- zł,
- świadczenia rodzinne – 2.711.500,- zł,
- świadczenia wychowawcze – 3.811.000,- zł,
- składki na ubezpieczenia zdrowotne – 55.100,- zł,
- zasiłki okresowe i celowe -163.300,- zł,
- zasiłki stałe – 208.500,- zł,
- dodatki mieszkaniowe - 24.500,- zł,
- na utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – 311.900,- zł,
- dożywianie dzieci – 132.100,- zł,
- opłaty za umieszczenie dzieci w placówkach opiekuńczo- wychowawczych - 1.000,- zł,
- opłaty za umieszczenie dorosłych w domu pomocy społecznej - 36.000,-zł,
- opłaty za umieszczenie dzieci w rodzinach zastępczych – 37.000,- zł,
- przeciwdziałanie przemocy w rodzinie - 8.000,- zł,
- wspieranie rodziny – 29.600,- zł,
- program „Dobry Start” - 200.570,- zł;
- usługi opiekuńcze – 33.970,- zł,
- przeciwdziałanie narkomanii - 3.000,- zł,
- przeciwdziałanie alkoholizmowi, zgodnie z harmonogramem wydatków przyjętym przez radę gminy - 58.000,- zł,
25) stypendia dla uczniów – 8.000,- zł,
26) stypendia socjalne dla uczniów – 25.000,- zł (dopłata 20% do dotacji z budżetu państwa),
27) gospodarka odpadami komunalnymi – 861.000,- zł,
28) oświetlenie ulic i placów – 362.000,- zł,
29) utrzymanie zieleni w gminie – 33.000,- zł, na konkurs " Piękna Wieś "- 1.800,- zł,
30) oczyszczanie wsi – 7.500,- zł,
31) opłaty za korzystanie ze środowiska - 17.000,- zł,
32) realizację programu opieki nad zwierzętami oraz zapobieganie bezdomności zwierząt - 7.000,- zł,
33) dotację celową w związku z wymianą pieca - 4.200,- zł,
34) dla instytucji kultury zaplanowano dotację w kwocie – 687.600,- zł, w tym dla:
- Domu Kultury 547.600,-zł,
- Gminnej Biblioteki Publicznej 140.000,- zł,
35) pozostałe zadania w zakresie kultury – 13.285,- zł;
36) utrzymanie boisk, placów zabaw oraz imprezy sportowo - rekreacyjne organizowane przez gminę – 59.600,- zł,
37) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, turystki, krajoznawstwa, wypoczynku dzieci i młodzieży i promocja wolontariatu w gminie Subkowy oraz ochrona zwierząt realizowanych przez podmioty nienależące do sektora finansów publicznych - 120.000,- zł.
Ze względu na niskie dochody w budżecie gminy na 2019 rok nie zaplanowano wielu przedsięwzięć, w związku z czym należy zabiegać o uzyskanie ponadplanowych dochodów z przeznaczeniem na kolejne zadania.
Zadania zaplanowane w budżecie gminy na 2019 rok są zgodne ze strategią rozwoju gminy.