UCHWAŁA Nr XXXIV/228/17
RADY GMINY SUBKOWY
z dnia 21 grudnia 2017 r.
w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania, odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat oraz trybu ich pobierania.
Na podstawie art. 50 ust. 6 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1769 i 1985) po zasięgnięciu opinii Komisji spraw społecznych -Rada Gminy Subkowy uchwala, co następuje:
§1. 1. Odpłatność za przyznane usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze ponoszą osoby, których dochód przekracza kwoty kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej albo na osobę w rodzinie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej.
2. Wysokość odpłatności za przyznane usługi opiekuńcze i specjalistyczne ustala się według zasad określonych w poniższej tabeli:
L.p. | Dochód osoby/rodziny według kryterium dochodowego określonego w art.8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej wyrażony w % | Odpłatność za 1 godzinę usługi wyrażona w % | |
Osoba samotnie gospodarująca | Osoba w rodzinie | ||
1. | 0 – 100 % | nieodpłatnie | nieodpłatnie |
2. | 101 - 130 % | 5% | 20% |
3. | 131 - 150 % | 15% | 40% |
4. | 151 - 200 % | 30% | 60% |
5. | 201 - 250 % | 40% | 70% |
6. | 251 – 300 % | 50% | 80% |
7. | powyżej 300 % | 100% | 100% |
3. Za podstawę wyliczenia kosztu usługi przyjmuje się wynagrodzenie brutto pracownika wykonującego usługę zgodnie z zawartą umową o pracę wraz z pochodnymi.
4. Odpłatność za usługi ustalana jest miesięcznie. Kwotę odpłatności za świadczone usługi stanowi iloczyn ceny za 1 godzinę usługi (roboczogodzinę) ponoszoną przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Subkowach, wskaźnika odpłatności określonego w tabeli oraz liczby godzin usług świadczonych w ciągu miesiąca.
5. Odpłatność za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze wnosi się przelewem na rachunek bankowy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Subkowach w terminie do 10 – go dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
§2. 1. Osoba zobowiązana do ponoszenia odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze może zostać częściowo lub całkowicie zwolniona z opłat na czas określony, nie dłużej niż na 6 miesięcy.
2. Częściowe zwolnienie z opłat może nastąpić w przypadku, gdy:
1) z przeprowadzonej przez pracownika socjalnego analizy dochodów i wydatków osoby, uwzględniającej jej niezbędne potrzeby wynika, że nie jest w stanie ponosić w całości odpłatności za usługi ustalonej zgodnie z § 2 niniejszej uchwały;
2) więcej niż jedna osoba w rodzinie korzysta z pomocy w formie usług opiekuńczych.
3. Całkowite zwolnienie z ponoszenia odpłatności może nastąpić w przypadku:
1) ponoszenia opłat za pobyt członka rodziny w domu pomocy społecznej, ośrodku wsparcia, placówce opiekuńczo – wychowawczej, leczniczo – rehabilitacyjnej, opiekuńczo – leczniczej albo pielęgnacyjno – opiekuńcze;
2) poniesienia strat w wyniku zdarzenia losowego, klęski żywiołowej lub ekologicznej.
§3. Traci moc uchwała Nr XV/145/2004 Rady Gminy Subkowy z dnia 9 grudnia 2004 r. w sprawie ustalenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z odpłatności oraz trybu ich pobierania (Dz. Urz. Woj. Pom. z 2005 r. nr 20 poz. 404).
§4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Zgodnie z art. 50 ust. 6 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej rada gminy określa w drodze uchwały szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również ich pobierania.
Przedłożony projekt uchwały ustala zasady odpłatności, sposób wyliczenia i pobierania opłaty, co ma istotne znaczenie z uwagi na adresatów uchwały, którymi są głównie osoby starsze i schorowane, wymagające wsparcia.
Proponowany katalog przesłanek uprawniających do ubiegania się o zwolnienie całkowite lub częściowe z ponoszenia opłat powstał na podstawie doświadczenia z osobami potrzebującymi pomocy.
Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione.