UCHWAŁA Nr XXXIV/222/17
RADY GMINY SUBKOWY
z dnia 21 grudnia 2017 r.
w sprawie uchwalenia budżetu gminy Subkowy na 2018 r.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. d ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2017 r. poz. 1875) oraz art. 212 ust.2 i art. 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t Dz. U. z 2017 r. poz.2077) - po zasięgnięciu opinii komisji stałych - Rada Gminy Subkowy uchwala, co następuje :
§1. Ustala się dochody budżetu gminy na rok 2018 w kwocie 24.876.880,-zł, w tym:
1) dochody bieżące w kwocie 24.457.680,- zł;
2) dochody majątkowe w kwocie 419.200,- zł,
zgodnie z załącznikiem Nr 1.
§2. 1. Ustala się wydatki budżetu gminy na rok 2018 w kwocie 25.062.897,- zł, w tym:
1) wydatki bieżące w kwocie 22.442.050,- zł;
2) wydatki majątkowe w kwocie 2.620.847,- zł,
zgodnie z załącznikiem Nr 2.
2. Ustala się wydatki na realizację zadań inwestycyjnych w roku 2018, zgodnie z załącznikiem Nr 3.
§3. 1. Ustala się deficyt budżetu gminy w wysokości 186.017,- zł, który zostanie pokryty przychodami pochodzącymi z zaciągniętych kredytów krajowych w kwocie 186.017,-zł.
2. Ustala się przychody budżetu z kredytów krajowych w kwocie 700.000,- zł.
3. Ustala się rozchody budżetu na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 513.983,- zł, zgodnie z załącznikiem Nr 4.
§4. Ustala się limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych na:
1) sfinansowanie przejściowego deficytu w kwocie 1.000.000,- zł;
2) sfinansowanie planowanego deficytu budżetu w kwocie 186.017,- zł;
3) spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek do wysokości 513.983,-zł.
§5. W budżecie gminy tworzy się rezerwy:
1) ogólną w wysokości 43.048,- zł;
2) celową:
a) na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego – 63.982,- zł,
b) na inicjatywę lokalną - 3.000,- zł.
§6. Ustala się dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminom w kwocie 7.234.504,- zł, zgodnie z załącznikami Nr 5 i 6.
§7. 1. Ustala się dochody w kwocie 61.000,- zł z tytułu korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki w kwocie 58.000,- zł na realizację zadań określonych w harmonogramie i preliminarzu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz wydatki w kwocie 3.000,- zł na realizację zadań określonych w harmonogramie i preliminarzu realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Narkomanii.
2. Ustala się dochody z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w kwocie 760.000,- zł oraz wydatki na realizację zadań w tym zakresie w dziale 900, rozdział 90002 w kwocie 839.758,- zł.
3. Ustala się dochody z tytułu korzystania ze środowiska w kwocie 11.000,- zł oraz wydatki na realizację zadań w zakresie ochrony środowiska w kwocie 11.000,- zł.
4. Ustala się odpis na rzecz izb rolniczych w wysokości 24.000,- zł.
§8. Ustala się na wydzielonym rachunku jednostek oświatowych:
1) plan dochodów w wysokości 366.000,-zł;
2) plan wydatków w wysokości 366.000,- zł,
zgodnie z załącznikiem nr 7.
§9. 1. Ustala się dotacje podmiotowe dla gminnych instytucji kultury w kwocie 730.000,- zł, zgodnie z załącznikiem nr 8.
2. Ustala się dotacje celowe na zadania własne gminy realizowane poprzez podmioty nie należące do sfery finansów publicznych w kwocie 133.000,- zł, zgodnie z załącznikiem nr 9.
3. Ustala się dotacje celowe na pomoc finansową dla jednostki samorządu terytorialnego na dofinansowanie bieżących zadań własnych w kwocie 5.000,- zł, zgodnie z załącznikiem nr 10.
§10. Ustala się plan wydatków na przedsięwzięcia realizowane w ramach funduszu sołeckiego w 2018 roku w kwocie 245.119,- zł, zgodnie z załącznikiem nr 11.
§11. Upoważnia się Wójta Gminy do:
1) zaciągania pożyczek i kredytów na:
a) finansowanie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu do wysokości 1.000.000,- zł;
b) sfinansowanie planowanego deficytu budżetu w kwocie 186.017,- zł;
c) spłaty wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek do wysokości 513.983,-.zł;
2) dokonywania zmian w planie wydatków w ramach działu w zakresie wydatków na wynagrodzenia ze stosunku pracy i wydatków majątkowych;
3) przekazania kierownikom jednostek budżetowych uprawnień do dokonywania przeniesień w planie finansowym wydzielonego rachunku dochodów i wydatków nimi finansowanych;
4) przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy;
5) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy lub w formie depozytu u Ministra Finansów.
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym wójt gminy jest zobowiązany do przedłożenia radzie gminy projektu budżetu.
Projekt budżetu gminy Subkowy na 2018 rok został opracowany w oparciu o:
- ustawę o finansach publicznych;
- pismo Ministra Finansów w sprawie wstępnej wielkości subwencji dla gmin na 2018 rok oraz kalkulowanej kwoty udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych;
- pismo Wojewody Pomorskiego i Krajowego Biura Wyborczego Delegatura w Gdańsku o wstępnej wysokości dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i na zadania własne realizowane przez gminę;
- własne szacunki w zakresie wpływów z tytułu podatków i opłat lokalnych, majątku gminy oraz pozostałych dochodów;
- przewidywane wykonanie budżetu za 2017 rok;
- wycinkowe materiały planistyczne.
Biorąc powyższe pod uwagę założono:
1) wielkość dotacji, subwencji i udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych oszacowano na podstawie ww. pism,
2) do naliczania podatku rolnego przyjęto średnią cenę żyta wg Komunikatu Prezesa GUS w wysokości 52,49 zł za 1 dt, a do naliczania podatku leśnego - średnią cenę sprzedaży drewna w wysokości 197,06 zł za 1m3,
3) dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych skalkulowano na podstawie stawek uchwalonych przez Radę Gminy na 2018 rok,
4) dochody z majątku gminy - przyjąć wielkość wpływów wynikających z :
- dzierżawy, najmu oraz wieczystego użytkowania gruntów według stawek i umów – 61.100,- zł,
- sprzedaży działek w Wielgłowach i Brzuścach – 279.200,- zł,
5) dochody z tytułu opłaty adiacenckiej i renty planistycznej, według szacunków w kwocie 30.000,- zł,
6) dochody za gospodarowanie odpadami komunalnymi szacuje się na 760.000,- zł.
Ogółem dochody budżetu gminy na 2018 rok szacuje się na 24.876.880,- zł, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do projektu uchwały.
Wielkość, kierunki i rodzaje wydatków gminy na 2018 rok determinowane są możliwościami finansowymi gminy.
W 2018 roku do spłaty przypada 513.983,- zł rat kredytów zaciągniętych przez gminę.
Szacuje się, że odsetki przypadające do spłaty w 2018 roku wyniosą około 220.000,- zł.
Kwotę wydatków jaką założono na 2018 roku oparto na dokładnej analizie przewidywanego wykonania wydatków w 2017 r.
W 2018 roku zaplanowano od 1 kwietnia wzrost płac dla nauczycieli o 5 % , dla pozostałych pracowników o 1,3 % , a w pozostałych wydatkach nie zaplanowano wzrostu cen towarów i usług o wskaźnik inflacji.
Ogółem wydatki w 2018 roku szacuje się na kwotę 25.062.897,- zł.
Szczegółowe szacunki wydatków stanowi załącznik Nr 2 do projektu uchwały.
Dla zrównoważenia budżetu planuje się zaciągnąć pożyczkę w kwocie 700.000,- zł.
Na finansowanie inwestycji planuje się przeznaczyć 2.620.847- zł, w tym:
Lp | Nazwa inwestycji | Rok rozpoczęcia i zakończenia |
Koszt inwestycji w zł |
Nakłady do poniesienia w 2018 r. w zł |
1. | Budowa sieci wodociągowej w obszarze nowej zabudowy mieszkaniowej w Wielgłowach | 2017-2020 | 180.000,- | 20.000,- |
2. | Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków | 2012-2018 | 1.020.000,- | 926.000,- |
3. | Budowa kanalizacji sanitarnej łączącej wieś Mały Garc ze zbiorczą siecią w Subkowach | 2013-2019 | 626.000,- | 321.000,- |
4. | Budowa drogi dojazdowej do gruntów rolnych działka nr 393 w miejscowości Subkowy | 2017-2020 | 928.200,- | 200.000,- |
5. | Budowa chodnika i oświetlenia ulicznego w ulicy Zamkowej w Subkowach | 2018 | 80.000,- | 80.000,- |
6. | Przebudowa ulicy Wiślanej w Małej Słońcy | 2018 | 100.000,- | 100.000,- |
7. | Wiślana trasa rowerowa R9 na terenie gminy Subkowy | 2016-2019 | 37.900,- | 10.000,- |
8. | Zagospodarowanie przestrzeni publicznej na działce 419 w Subkowach pod cele rekreacyjno-turystyczne | 2016-2019 | 467.500,- | 155.000,- |
9. | Energia w gminie z odnawialnych źródeł energii | 2018 | 167.000,- | 167.000,- |
10. | Przygotowanie terenu oraz wykonanie ogrodzenia na placu zabaw w Brzuścach | 2018 | 22.273,- | 22.273,- |
11. | Wykonanie projektu i zakup i montaż zabawek na plac zabaw w Wielgłowach | 2018 | 5.000,- | 5.000,- |
12. | Zakup i montaż urządzeń i innych elementów na plac zabaw w Radostowie | 2018 | 30.631,- | 30.631,- |
13. | Budowa dróg w Osiedlu Witosa w Subkowach | 2016-2022 | 1.137.500,- | 30.000,- |
14. | Modernizacja ul. Hundsdorfa w Gorzędzieju | 2016-2019 | 379.490,- | 150.000,- |
15. | Modernizacja ul. Zduńskiej w Waćmierzu | 2017-2024 | 700.000,- | 38.000,- |
16. | Przebudowa ul. Sikorskiego w Subkowach wraz z chodnikiem i oświetleniem ulicznym | 2016-2019 | 509.914,- | 200.000,- |
17. | Remont nawierzchni drogi gminnej od Józefowa w kierunku Brzuśc | 2017-2018 | 79.000,- | 60.800,- |
18. | Instalacja oprawy oświetleniowej na ulicy Głównej w Wielkiej Słońcy dz. 72/2 | 2018 | 18.872,- | 18.872,- |
19. | Ułożenie dywanika asfaltowego na ul. Gen. Dąbrowskiego w Narkowach | 2018 | 50.400,- | 50.400,- |
20. | Termomodernizacja budynku NZOZ „Hipokrates” w Subkowach | 2016-2020 | 120.000,- | 20.000,- |
21. | Zakup i montaż zabawek na plac zabaw w Małym Garcu | 2018 | 15.871,- | 15.871,- |
Ogółem | 2.620.847,- |
Jak wynika z przedstawionych materiałów planowane wydatki bieżące i pozostałe wyniosą 22.442.050,- zł:
1) odpis na izby rolnicze 24.000,- zł ,
2) opłaty za zajęcie pasa drogowego – 106.130,- zł,
3) zakup pompy i remont ogrodzenia przy hydroforni – 6.500,- zł,
4) bieżące utrzymanie dróg – 202.500,- zł,
5) opłaty notarialne, wyceny rzeczoznawców i pozostała gospodarka komunalna (ubezpieczenia, remonty, przeglądy techniczne, kominiarskie, opłaty za ustanowienie służebności) – 108.400,- zł,
6) usługi geodezyjne – 13.000,- zł,
7) opracowania zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego – 127.200,- zł,
8) wydatki związane z funkcjonowaniem Rady Gminy - 96.700,- zł,
9) promocja gminy – 27.500- zł,
10) administracja rządowa - 96.780,- zł,
11) urząd gminy (płace, pochodne od płac, zakup mediów, materiałów biurowych, środków czystości, usług pocztowych i telekomunikacyjnych, naprawa urządzeń biurowych i komputerów, zakup komputerów, licencji, oprogramowań, szkolenia, delegacje, odpisy na ZFŚS, pobór podatków i opłat) – 2.119.710,- zł,
12) pozostała działalność (diety sołtysów, ubezpieczenia sołtysów oraz składki związane z przynależnością gminy do do związków, stowarzyszeń i organizacji) - 72.500,- zł,
13) wspólna obsługa jednostek gminy – 199.970,- zł,
14) aktualizacja rejestru wyborców - 1.050,- zł,
15) wydatki związane z OSP i OC (zakup paliwa, części, drobnego sprzętu, remonty, ubezpieczenia, zakup energii, ekwiwalenty za udział w akcjach pożarniczych) – 109.700,- zł,
16) w rezerwie ogólnej mieści się:
- rezerwa celowa na zarządzanie kryzysowe 63.982,- zł,
- rezerwa ogólna – 43.048,- zł,
- rezerwa na inicjatywę lokalną - 3.000,- zł,
17) spłata odsetek od kredytu - 220.000,- zł,
18) pokrycie kosztów wychowania przedszkolnego dzieci realizowanego w innych gminach - 130.000,- zł,
19) Zespół Szkół w Subkowach – 5.885.011,- zł, w tym:
- szkoła podstawowa – 2.321.695,- zł,
- przedszkole – 534.919,- zł,
- gimnazjum – 2.246.707,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci w przedszkolach – 97.100,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych – 91.720,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci i młodzieży w gimnazjach – 188.260,- zł,
- świetlica – 158.800,- zł,
- stołówka szkolna – 144.100,- zł,
- dokształcanie nauczycieli – 31.100,- zł,
- odpis na ZFŚS emerytów nauczycieli – 32.360,- zł,
- nauka pływania - 8.200 zł,
- utrzymanie boiska Orlik – 30.050,- zł,
20) Zespół Kształcenia Podstawowego i Przedszkolnego w Małej Słońcy – 1.697.530,- zł, w tym:
- szkoła podstawowa 1.398.450,- zł,
- realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci w szkołach podstawowych – 87.800,- zł,
- przedszkole – 187.680,- zł,
- dokształcanie nauczycieli – 8.600,- zł,
- odpis na ZFŚS emerytów nauczycieli – 15.000,- zł,
21) dowożenie dzieci do szkół – 597.837,- zł,
22) wynagrodzenia ekspertów biorących udział w komisjach egzaminacyjnych – 720,- zł,
23) na badania w celu wykrycia raka piersi u kobiet i raka prostaty u mężczyzn- 5.000,- zł oraz pomoc finansowa dla Starostwa Powiatowego w Tczewie na szczepienie dziewczynek przeciw brodawczakowi ludzkiemu – 5.000,- zł,
24) prace społecznie użyteczne – 11.000,- zł,
25) na pomoc społeczną – 8.259.424,- zł, w tym:
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Narkowach – 507.454,- zł,
- świadczenia rodzinne – 2.605.000,- zł,
- świadczenia wychowawcze – 4.055.000,- zł,
- składki na ubezpieczenia zdrowotne – 56.440,- zł,
- zasiłki okresowe i celowe -136.000,- zł,
- zasiłki stałe – 208.530,- zł,
- dodatki mieszkaniowe - 24.500,- zł,
- na utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – 313.600,- zł,
- dożywianie dzieci – 129.500,- zł,
- opłaty za umieszczenie dzieci w placówkach opiekuńczo- wychowawczych - 1.000,- zł,
- opłaty za umieszczenie dorosłych w domu pomocy społecznej - 90.000,-zł,
- opłaty za umieszczenie dzieci w rodzinach zastępczych – 18.000,- zł,
- przeciwdziałanie przemocy w rodzinie - 8.000,- zł,
- wspieranie rodziny - 44.900,- zł,
- usługi opiekuńcze – 500,- zł,
- przeciwdziałanie narkomanii - 3.000,- zł,
- przeciwdziałanie alkoholizmowi, zgodnie z harmonogramem wydatków przyjętym przez radę gminy - 58.000,- zł,
26) stypendia dla uczniów – 8.000,- zł,
27) stypendia socjalne dla uczniów – 25.000,- zł (dopłata 20% do dotacji z budżetu państwa),
28) gospodarka odpadami komunalnymi – 839.758,- zł,
29) dopłata do utylizacji azbestu – 40.000,- zł
30) oświetlenie ulic i placów – 261.700,- zł,
31) utrzymanie zieleni w gminie - 26.400,- zł, na konkurs " Piękna Wieś "- 1.800,- zł,
32) oczyszczanie wsi – 7.500,- zł,
33) opłaty za korzystanie ze środowiska - 11.000,- zł,
34) realizację programu opieki nad zwierzętami oraz zapobieganie bezdomności zwierząt - 32.000,- zł,
35) dla instytucji kultury zaplanowano dotację w kwocie - 730.000,- zł, w tym dla:
- Domu Kultury 540.000,-zł,
- Gminnej Biblioteki Publicznej 190.000,- zł,
36) utrzymanie boisk, placów zabaw oraz imprezy sportowo - rekreacyjne organizowane przez gminę – 92.700,- zł,
37) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, turystki, krajoznawstwa, wypoczynku dzieci i młodzieży, promocja wolontariatu w gminie Subkowy oraz utrzymanie urządzeń melioracyjnych, konserwacje zabytków i poprawę bezpieczeństwa mieszkańców, realizowanych przez podmioty nienależące do sektora finansów publicznych - 133.000,- zł.
Ze względu na niskie dochody w budżecie gminy na 2018 rok nie zaplanowano wielu przedsięwzięć, w związku z czym należy zabiegać o uzyskanie ponadplanowych dochodów z przeznaczeniem na kolejne zadania.
Zadania zaplanowane w budżecie gminy na 2018 rok są zgodne ze strategią rozwoju gminy.